Stress en stressregulering

Een praktische workshop van 2 ochtenden voor ieder die stress ervaart en meer greep op wil krijgen; en voor professionals die hun cliënten willen helpen met stressregulering

Stress

Bij stress wordt een alarmsysteem in ons lichaam geactiveerd. Dat het alarm aangaat merken we aan de hartslag (niet lekker voelen), de ademhaling (ademnood, hoge stem, hyperventilatie), de spierspanning (buikpijn, diarree, door de knieën zakken), de lichaamstemperatuur (ineens koud of warm krijgen), de huid (blozen of wit wegtrekken)

Bij kortdurende stress kun je denken aan lichamelijke reacties die we krijgen als we iets nieuws gaan doen, een spannend telefoontje moeten plegen, als een auto ons te krap inhaalt, als we in het donker iets zien bewegen, o.d.. Stress als kloppende reactie op een situatie in het hier en nu.
Dit is stress die we vaak wel kunnen reguleren.

Acceptabele stress is ook de stress die iets langer duurt en die past bij je situatie in je daagse realiteit: als je je ontslag krijgt, na een ongeluk of een verlies, of als jij of je naaste erg ziek wordt of je de dreiging daarvan voelt.

Chronische stress: stress die op een continu hoog niveau blijft. Deze stress doet een groot appèl op ons uithoudingsvermogen en ons herstelvermogen en als we daar aan voorbij lopen kan ons lichaam uitgeput raken of klachten gaan ontwikkelen.

Op welke manier en hoe heftig jouw lichaam reageert op stress hangt af van jouw startsituatie is. Wat heb je meegemaakt in je leven en is het daarna gelukt om je lichaam weer in de ontspannen toestand te brengen? Als dat niet is gelukt, en/of als je erg veel mee hebt gemaakt, dan is jouw normale stress niveau al best aan de hoge kant voordat een (extra) stresssituatie zich aandient.

Stressregulering

In een ideale situatie leren we als baby al hoe we stress kunnen laten afvloeien.
En als we dat niet zo goed hebben geleerd dan lopen we daar later in ons leven tegenaan. We slapen slecht, hebben een kort lontje, schreeuwen tegen onze kinderen, steken middelvingers op in het verkeer. Dan zoeken we naar oplossingen en komen uit bij yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen, of we gaan naar de huisarts voor slaap- of kalmerende middelen.
En juist als ons stressniveau continu hoog is lukken al deze oplossingen niet/lijken niet geschikt voor ons.

Inhoud

In deze workshop

  • Leer je over stress en wat er in het lichaam gebeurt
  • Hoe het komt dat je er zo weinig invloed op hebt
  • Ontdek je waarom de een er lichamelijk ziek van wordt en de ander agressief of depressief
  • Leer je over de mogelijkheden voor stressregulering op korte en langere termijn
  • Oefen je om de oplossingen die jouw onbewuste aangeeft concreet in te zetten
  • Na de eerste ochtend krijg je een concrete huiswerkopdracht mee
  • Het is nadrukkelijk geen therapiegroep

Resultaat

Na deze workshop

  • Begrijp je wat stress is en hoe het zich uit
  • Ben je in staat om je eigen stressniveau in de peiling te houden
  • Heb je handvatten om jouw stress te reguleren

 

Trainers

Erna Jans

Marjan van der Star

Investering

Deze workshop bestaat uit 2 ochtenden. Er wordt gewerkt van 09.00 tot 12.00 uur
Tussen de 2 ochtenden maak je een huiswerkopdracht die gedurende de dag momenten van aandacht vraagt
De kosten zijn € 100,- incl. koffie en thee
Vraag vooral aan je werkgever om het mogelijk te maken om deel te nemen

Praktische gegevens

Data: 4 en 15 december 2020
Locatie: Ontmoeting op de grens, Voortsweg 204 C1, 7523 CK Enschede
Aanmelden: vul hier het inschrijfformulier in
Aantal deelnemers: 6, dan kunnen we coronaproof werken