Yinyoga

Yinyoga is de brug tussen de fysieke houdingen en meditatie. Het is mindfulness. Het creëren van meer bewustzijn. Dat vraagt zeker ook een mentale overgave, het accepteren van dat wat is.
Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten. Het geeft ruimte in het lichaam in de “ruimste” zin van het woord. Yinyoga houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5, soms zelfs 10 minuten). Op die manier wordt het bindweefsel opgerekt en gestimuleerd, in plaats van de spieren. Daardoor worden gewrichten beweeglijker en actiever.

Meer flexibiliteit en energie

Yinyoga kan meer opening en ruimte in ons lichaam brengen. In het bijzonder rond het gebied van heupen, het heiligbeen en de gehele rug. Het effect van yinyoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam. Actiever maken van bindweefsel zegt iets over het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Yinyoga is mindfulness

Yinyoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Wanneer je in yinyoga houdingen langere tijd (ver)blijft, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben. Een van de mooiste voordelen van yinyoga is de stilte die het kan brengen. Yinyoga heeft alles te maken met mindfulness. Het zijn in het moment in je lichaam en je gevoel. Iedereen, ongeacht leeftijd, fysieke of mentale gesteldheid, kan yinyoga beoefenen.

Traumaverwerking

Trauma veroorzaakt in eerste instantie een fysieke reactie. Een fysieke reactie die meteen wordt geregistreerd in ons systeem. Ons lichaam bewaart de herinneringen aan al deze fysieke ervaringen en de bijbehorende emoties. Vastgezette emoties veroorzaken een blokkade waardoor onze levensenergie, chi, prana of hoe je het noemen wilt, niet meer vrij kan stromen. Door te yinnen maak je contact met een eventuele blokkade door je aandacht en adem er naar toe te brengen en het te (door)voelen. Je kunt immers alleen datgene loslaten wat je bereid bent om te voelen.
De begeleiding combineren vanuit meerdere invalshoeken kan de kracht zijn bij het verwerken van trauma’s.

Trainer

Henriette Oosten laat je graag ervaren wat yinnen voor jou kan betekenen

Praktische gegevens

Datum: zaterdag 14 april van 14.00 tot 16.00 uur
Locatie: Yoga Oosten, Voortsweg 204B, 7523 CK Enschede
Kosten: € 15,-
Aanmelden: is verplicht. Vul hier het inschrijfformulier in

Trek kleding aan waarin je makkelijk kunt bewegen, lange mouwen en sokken. Je ligt en zit veel stil. Benodigd materiaal is ruim aanwezig op de locatie. Natuurlijk mag je je eigen mat meebrengen